Handlekurv

Det startet med en idé

I Nordre Follo fikk de en idé. En lysende idé! I kommunen var det mange frivillige som ønsket å hjelpe til. Nesten over natten var hele verden snudd på hodet, og i Norge ble de strengeste tiltak vi noensinne har hatt i fredstid . Mange innbyggere fikk utfordringer med å utføre helt vanlige gjøremål som handling, hente medisiner og betale regninger – for å nevne noe. I dette kalde landet langt mot nord har vi generasjoner hatt tradisjon for dugnad, og det er de frivillige i Nordre Follo et glimrende eksempel på.

Foto: Leder av Frivilligsentralen i Oppegård, Anne Solhaug er svært fornøyd med ordningen.  

Kommunen hadde biler
De fleste kommuner har en stor bilpark, og Nordre Follo fant tre biler som de kunne fristille slik at disse kunne brukes av frivillige som skulle hjelpe til med transportoppdrag. Det var bare et par skjær i sjøen – nøkler og booking av bilene! 

Mange kommuner bruker mye tid på nøkler og kalenderfunksjonen i Outlook for å administrere deler av bilparken. I 2020 er det unødvendig, og det visste Nordre Follo.

Coronafast i Spania
Roy Johansen, Digitaliseringsdirektør i den nye storkommunen tok kontakt med Otto mens han satt og ventet på å komme seg på et fly tilbake til Norge og til to uker i karantene. 

3 dager senere var teknologien installert i bilene og de var klare til bruk. Med Otto i bilen trenger man ikke lenger bekymre seg for nøkler og booking. Alt gjøres gjennom én og samme App.

 

Brukervennlighet er nesten alt
Så var det en liten ting da. Mange frivillige har ikke vokst opp i den digitale tidsalder, og de fleste fikk sin første smarttelefon i voksen alder. Det stiller ekstra krav til brukervennlighet i appen. I Otto har vi dyktige medarbeidere som har brukt mye tid på nettopp å gjøre appen enkel samtidig som den har mange funksjoner.

Ole-Petter Lindegaard er primus motor for løsningen i kommunen, og han var begeistret over hvor enkelt dette var.

– Mange av de frivillige som skal kjøre bilene er «godt voksne», og jeg er overrasket over hvor fint dette har gått. Appen er veldig moderne og har et bra design samtidig er den enkel og funksjonell, sier Lindegaard.

Vi er også veldig fornøyd med hvordan vi har blitt fulgt opp. Har det vært ting vi har lurt på eller som har hengt litt, har dette blitt fikset opp raskt, avslutter Lindegaard.

 

Fokus på rengjøring

Ole-Petter er også ansvarlig for renhold av bilene. Det er stort fokus på renholdet slik at ikke bilen skal bli en kilde til smitte. 
– Hver gang en bil har vært i bruk får jeg en sms, og da vasker jeg over alle flater i bilene, sier Lindegaard. 
Det er viktig at alle som skal bruke bilene føler seg trygge, avslutter Lindegaard.

 

Håper på å beholde løsningen
– Vi håper den situasjonen vi står i nå snart er over, men jeg skal ikke legge skjul på at en sånn tilgang til biler hadde vært veldig bra og ha når alt dette er over, sier Lindegaard. Ikke alle frivillige har tilgang til egen bil, og når kommunen åpner opp for en slik deling blir det også enklere å være frivillig!

 

Med Otto i bilen er det absolutt muligheter for at løsningen kan bestå. Kommunen kan bruke bilene som vanlig til gjøremål i løpet av arbeidsdagen, og frivilligheten kan disponere bilene kvelder og helger. Skikkelig vinn, vinn!