Handlekurv

Skal dere kjøre elektrisk fra Oslo til Lofoten??

Det var en del som kikket litt rart på oss da vi fortalte om sommerplanene våre. De fleste mente at å dra på en så lang roadtrip med elbil ville by på rekkeviddeangst, lange ladekøer og sikkert noe trøbbel med å bruke en app som bilnøkkel. Vel, dem om det.

Vi pakket telt, fjellsko, pågangsmot og forventninger inn i en Kia E-Niro og satte kurs mot nord. Tre uker senere kom vi hjem med slitne føtter, store smil, skittent ullundertøy og noen tips til deg som vil kjøre Norge på langs i elbil. Håper de kommer til nytte!

Bagasjen er ferdigpakket og bilen fulladet. Vi er klare for tur!

Velg rekkevidde.

Det er kanskje åpenbart, men jo lengre rekkevidde bilen har, jo mer behagelig blir kjøreetappene dine. «Vår» Kia E-Niro hadde en rekkevidde på omtrent 450km, noe som gjorde at vi ble slitne av å kjøre lenge før batteriet nærmet seg tomt. Dette gir fin flyt på lange strekninger, og med litt planlegging er det enkelt å finne ladestasjoner i nærheten av steder med digg mat. Smart, fordi da er både du og bilen fulle av energi og klare for å sluke flere mil. Kanskje det er på tide å parkere uttrykket rekkeviddeangst?

Ved Nordlandsporten på fylkesgrensa mellom Trøndelag og Nordland.

La været vise vei.

Noe av det fineste med bilferie er at du står fritt til å la værmeldingen diktere reiseruta. Hvis du velger ut noen områder du vil besøke på forhånd kan du se an værmeldingen og bruke gråværsdagene til kjøreetappene. Ikke bare får du utnyttet så mye av finværet som mulig, det gjør også turen mer impulsiv og spennende. Denne ferieformen anbefales på det sterkeste, men fordrer at du har OK teltutstyr i bagasjerommet. Vi endte opp med å utforske Helgelandskysten, Steigen, Lofoten (på kryss og tvers) og Værøy, en reiserute som var ganske langt fra den opprinnelige planen.

Kjør om kvelden.

I følge bilradioen på vei nordover var dette sommeren alle skulle oppleve Lofoten. Det ble rapportert om milelange ferjekøer, kaos ved ladestasjonene og sikkert en drøss av andre ting vi burde bekymre oss for. Midnattssola ble vår løsning på det problemet. Ved å aktivt velge kveldskjøring fikk vi ikke bare se masse nordnorsk natur i spektakulært lys, vi fikk langt færre biler på veiene, unngikk ferjekøer og måtte nesten aldri vente på at hurtigladeren skulle bli ledig. Knirkefritt!

En nydelig kveld i Steigen, bilen er pakket og klar for kveldens kjøretur.

Snik unna køen:

Joda, det var mye folk i Nord-Norge i sommer. Men heldigvis er det nok av plass og opplevelser til alle. Vil du gå sånn rimelig i fred er det bare å unngå de turene som dukker opp øverst i Google-søket, og heller lete seg frem til passende turer på ut.no.

Å finne et skjermet sted å sette opp camp er heller ikke særlig vanskelig, men det krever kanskje at du trasker et kvarter bort fra bilen. Det er det verdt!

Det eneste stedet vi opplevde litt uønsket ventetid var ved en av de (litt for) få hurtigladerene i Lofoten. Det var naturlig nok høyt trøkk ved disse i sommer, og noen ganger lange køer. Vi sørget derfor for å ha litt ekstra strøm på bilen og en turplan som backup, slik at vi heller kunne dra ut på tur dersom ventetiden var lang. Som regel var køen forduftet da vi kom tilbake fra tur.

Som du sikkert allerede har skjønt; Å dra på norgesferie i elbil anbefales på det varmeste. Og velger du delebil skal man lete lenge etter en mer miljøvennlig måte å roadtrippe på. God tur!

Artikkelen er skrevet av Bård Gabrielsen og Cristina Engum som forteller om sin tur med elbil fra Otto sommeren 2020.