Informasjon knyttet til koronaviruset (Covid-19)

Smittevernrutiner Otto

Otto følger situasjonen med Korona-viruset tett og vi tar den på største alvor. Vi har iverksatt, og iverksetter tiltak kontinuerlig, basert på gjeldende anbefalinger fra myndigheter. Målet er hele tiden å bidra til at faren for smitte reduseres, og ivareta sikkerheten til kunder, leverandører, kolleger og samarbeidspartnere.

Vi etterlever myndighetenes retningslinjer:

  • Desinfisering av alle kontaktflater ved regelmessig tilsyn
  • Hygienerutiner er gjennomgått med alle våre ansatte / leverandører
  • Vi bruker hansker ved tilsyn av biler
  • Hånddesinfiseringsmiddel og desinfiseringsmiddel for rengjøring av kontaktflater er tilgjengelig i alle biler

Noen anbefalinger for deg som bruker bilene:

  • God håndhygiene er viktig – benytt middel som ligger i bilene både til håndhygiene og til rengjøring av kontaktflater
  • Bruk gjerne hansker
  • Fjern eget søppel fra bilene
  • Dersom du har symptomer eller fått påvist Covid19 skal bilene ikke benyttes
  • Informer oss umiddelbart hvis noen som har sittet i bilen har symptomer eller fått påvist Covid19. Bilen vil da tas ut av poolen og bli desinfisert

Delingsbiler for Ålesund Kommune.

Last ned Otto appen

Nå lanserer Ålesund kommune delingsbiler for alle ansatte.

Dette er et helt nytt, bærekraftig og praktisk tilbud der alle biler er eksklusivt tilgjengelig for våre ansatte fra 07:30 – 16:30. Tjenesten er helt fri for nøkler og skjemaer. Du trenger kun å laste ned app og registrere deg med BankId og navn@alesund.kommune.no epost. Bilene står i Strandgata, Vågaveien, Kremmergaarden p-hus og Moavegen. Full oversikt finner du på kartet i appen. Har du spørsmål, kontakter du Otto direkte.  

Slik fungerer Otto

Logg inn i Otto Mobility vi bruker BankID for enkel registrering

Last ned og registrer deg

Last ned appen, du finner oss både i App Store og Google Play. Registrer deg med BankID. Vi sjekker førerkort mot Statens vegvesen database. Har du et gyldig førerkort, vil du bli godkjent innen kort tid. Bruk din Ålesund kommune e-post, så legges du automatisk inn i lokasjonen 

Tilbud biler sykler sparkesykler kartvisning i app

Finn og velg bil  

Velg bil. Et bedriftskort er lagt inn på din bruker om du har registrert deg med Ålesund kommune e-post. Skal du bruke bilen etter arbeidstid, må du legge inn ditt private betalingskort. 

Reservasjon av bil Otto Mobility

Full oversikt i appen

Du bruker appen som nøkkel under hele leieperioden. Du får full oversikt over leieperioden din i appen. 

Kom i gang

Hva trenger jeg å vite for å komme i gang med Otto?

Illustrasjon bruker med mobil

Hvordan oppretter jeg en Otto-konto?

Følg disse tre trinnene for å registrere deg på Otto: 

  1. Last ned Otto appen i AppStore eller Google Play.
  2.  Åpne appen og registrer deg. 
  3. Du må ha BankID og hatt et gyldig norsk førerkort (klasse B) sammenhengende i minimum ett år om du skal kjøre bil. 

 

 

Førerkortet mitt blir ikke godkjent

Vi sjekker ditt førerkort mot Statens vegvesen. Har du ikke et førerkort fra Norge må du ta kontakt med oss på hei@otto.no så hjelper vi deg med registreringen.

Er det en aldersgrense for brukere?

Du må være fylt 18 år for å benytte deg av elsykler og elsparkesykler. Skal du kjøre bil, må du ha være fylt 18 år og ha et gyldig førerkort.

Hva koster det å bruke Otto?

I arbeidstiden er det Ålesund kommune som dekker leie av bil som benyttes i tjenestereiser. Du er hjertelig velkommen til å leie bilen som privatperson utenfor arbeidstid og i helger. Ytterligere informasjon om våre priser finner du her: otto.no/priser 

Hvor finner jeg bilene?

Bilene finner du i Strandgata, VågaveienKremmergaarden p-hus og Moavegen. Kartet med detaljert oversikt finner du i appen. 

Hva skjer om jeg ikke har dekning på mobilen?

Bilene åpnes og låses via Bluetooth. Du er med andre ord ikke avhengig av å ha dekning der du er. Så lenge du har aktivert Bluetooth på mobilen din vil du få kontakt med bilen og du kan åpne eller lukke bilen.

Hva om mobilen går tom for strøm?

Vi anbefaler alle brukere å ha en mobillader tilgjengelig. I de fleste bilene er det USB-A inngang som man kan bruke for å lade mobilen underveis. Dersom du skulle være uheldig og mobilen din lader ut, anbefaler vi deg å lade den opp og fortsette leien som vanlig.

Hva gjør jeg dersom jeg ikke har registrert meg med Ålesund kommune e-post?

appen har du mulighet til å endre e-postadresse på din profil. Når du har registrert ny e-postadresse vil du motta en ny verifisering på e-post. Når e-postadressen er verifisert får du tilgang til riktige biler. 

Leie bil

Hvordan suser jeg av gårde med en Otto bil?

Bil ikon

Hvordan reserverer jeg en bil?

Du kan velge mellom å reservere en bil ved å trykke «reserver bil» eller leie en bil nå dersom bilen er ledig ved å trykke «kjør nå». Du må legge til betalingskort før du kan reservere den bilen du ønsker. Vi reserverer et depositum på minimum 500,-

Hva er inkludert i leien?

I arbeidstiden er det Ålesund kommune som dekker leie av bil som benyttes i tjenestereiser. Du er hjertelig velkommen til å leie bilen som privatperson utenfor arbeidstid og i helger. Priser for leie finner du i app. 

Bruk mobilen som nøkkel under leieperioden

Bruk appen som nøkkel under hele leieperioden. Her kan du også avslutte og forlenge leieperioden. Husk å ta ut alle personlige eiendeler før du avslutter.

Hvorfor må jeg ta bilder av bilen?

Før du kan starte leieperioden og før du leverer den tilbake må du ta bilder av bilen i appen, minimum 4 bilder. Dette er for din sikkerhet, slik at bilen er i lik stand da du hentet den som da du leverte den.

Jeg får ikke kontakt med bilen

Får du ikke kontakt med bilen kan det skyldes at du ikke har slått på Bluetooth. Sørg for at Bluetooth er på før du prøver igjen. Skulle det fortsatt ikke fungere, ta kontakt med oss på chat eller telefon: 679 00 400

Jeg får ikke start på bilen

Startsperren skrur seg på noen minutter etter at du har trykket på «Åpne». Har du ikke startet bilen, kan startsperren allerede ha slått seg på. Trykk på «Åpne» på nytt og se om bilen starter.

Hva skjer dersom du blir forsinket?

Så lenge bilen ikke er reservert etter deg går dette fint. Du må da enkelt forlenge leieperioden i appen. Er bilen reservert og du ikke rekker leveringstidspunktet er det viktig at du tar kontakt med oss på 679 00 400 Ved forsinket levering påløper det et gebyr i tillegg til leiepris for den ekstra tidsperioden brukeren har Kjøretøyet. De til enhver tid gjeldende gebyrsatser er tilgjengelig her: http://www.otto.no/priser.

Må jeg rengjøre bilen før jeg leverer den tilbake?

I disse spesielle tider er det viktig at alle bidrar til å minimere smitte. Vi ber derfor alle våre brukere om å rydde bilen, kaste søppel og huske å ta med seg alle sine eiendeler etter bruk. Vi oppfordrer alle våre kunder til å lese våre retningslinjer for Covid-19 og følge råd fra FHI her.

Avslutte leieperioden

Når du er ferdig med din leieperiode, må du avslutte i appen. Trykk på «Avslutt leieperioden». Gjør du ikke dette, vil leien din fortsette å løpe. Sørg for at du har tatt med deg dine eiendeler ut av bilen før du avslutter.

Lading av biler

Bilene skal disponeres av ansatte i arbeidstiden. Det er derfor viktig at bilene er klare til bruk kl 07 alle hverdager. Dersom du har leid bilen utenom arbeidstid er det viktig at du tar hensyn til at bilen har tilstrekkelig med batteri, enten ved at den lades før levering eller at det beregnes inn minimum 5 timer lading før arbeidsdagen starter

Chat med oss

I ordinær arbeidstid (9 -17) kan du regne med svar innen én time. Utenom arbeidstid og i helger prøver vi å svare innen 12 timer etter henvendelsen

Kontakt oss

Vil du kontakte oss per mail? Vi prøver svare på alle mailer innen 24 timer etter de er mottatt i ukedager. Send oss en e-post til hei@otto.no

Akutte henvendelser

Har du problemer med bilen og trenger veihjelp eller hendelsen har skjedd utenfor arbeidstid? Ring dette nummeret:
+47 679 00 400