Ålesund

Delingsbiler for Ålesund kommune

Slik fungerer Otto
  1. Last ned appen

    Den er nøkkelen til alle våre delebiler

  2. Registrer deg med Bank-ID

    Det er fort gjort og gratis!

  3. Sus av gårde

    Når du vil!

Eksempel på Daily Read på app
iPhone med Otto app

Delebil for alle ansatte i Ålesund kommune.

En moderne, bærekraftig og praktisk bildelingstjeneste der alle biler er eksklusivt tilgjengelig for ansatte fra 07:30 – 16:30. Tjenesten er helt fri for nøkler og skjemaer. Du trenger kun å laste ned app og registrere deg med BankId og navn@alesund.kommune.no epost. Bilene står i Strandgata, Vågaveien, Kremmergaarden p-hus og Moavegen.

Full oversikt finner du på kartet i appen.

Har du spørsmål, kontakter du Otto direkte. 

Startskjerm i Otto appen

Last ned og registrer deg

Last ned appen, du finner oss både i App Store og Google Play. Registrer deg med BankID. Vi sjekker førerkort mot Statens vegvesen database. Har du et gyldig førerkort, vil du bli godkjent innen kort tid.

Velg ditt transportmiddel

Velg ditt transportmiddel – Sus av gårde!

Finn din lokasjon og velg fremkomstmiddel. Har du ikke lagt til betalingskort, gjør du dette før du kan suse av gårde! Har du en lokasjonskode, kan du legge denne inn i menyen.

Full oversikt i appen

Full oversikt i appen

Kjører du bil bruker du appen som nøkkel under hele leieperioden. Du får full oversikt over leieperioden din i appen.

Hva trenger jeg å vite for å komme i gang med Otto?

Følg disse tre trinnene for å registrere deg på Otto:

  1. Last ned Otto appen i AppStore eller Google Play.
  2. Åpne appen og registrer deg.
  3. Du må ha BankID og hatt et gyldig norsk førerkort (klasse B) sammenhengende i minimum ett år om du skal kjøre bil.

Vi sjekker ditt førerkort mot Statens vegvesen. Har du ikke et førerkort fra Norge må du ta kontakt med oss på hei@otto.no så hjelper vi deg med registreringen.

Du må være fylt 18 år for å benytte deg av elsykler og elsparkesykler. Skal du kjøre bil, må du ha være fylt 18 år og ha et gyldig førerkort.

I arbeidstiden er det Ålesund kommune som dekker leie av bil som benyttes i tjenestereiser. Du er hjertelig velkommen til å leie bilen som privatperson utenfor arbeidstid og i helger. Ytterligere informasjon om våre priser finner du her.

Bilene finner du i Strandgata, Vågaveien, Kremmergaarden p-hus og Moavegen. Kartet med detaljert oversikt finner du i appen.

Bilene åpnes og låses via Bluetooth. Du er med andre ord ikke avhengig av å ha dekning der du er. Så lenge du har aktivert Bluetooth på mobilen din vil du få kontakt med bilen og du kan åpne eller lukke bilen.

Vi anbefaler alle brukere å ha en mobillader tilgjengelig. I de fleste bilene er det USB-A inngang som man kan bruke for å lade mobilen underveis. Dersom du skulle være uheldig og mobilen din lader ut, anbefaler vi deg å lade den opp og fortsette leien som vanlig.

I appen har du mulighet til å endre e-postadresse på din profil. Når du har registrert ny e-postadresse vil du motta en ny verifisering på e-post. Når e-postadressen er verifisert får du tilgang til riktige biler.

Bertel O. Steen har forsikring for bilene som inngår i tjenesten. Følgende vilkår gjelder for forsikringen:

  • Forsikringen gjelder for brukeren (dvs. vedkommende som har reservert bilen) som fører kjøretøyet i reservert Leieperiode
  • Ansvarsforsikringen dekker ansvar for skade på person og ting bilen forårsaker
  • Forsikringen er gyldig i Norden
  • Egenandel ved skade er kr 10.000,-. Egenandel ved glasskade er kr 5 000,-
  • NB! Egenandel for medlemmer under 23 år er kr 15 000 ved skade og kr 5 000 ved glasskade

Hvordan leier jeg Otto-bil?

Du kan velge mellom å reservere en bil ved å trykke «reserver bil» eller leie en bil nå dersom bilen er ledig ved å trykke «kjør nå». Du må legge til betalingskort før du kan reservere den bilen du ønsker. Vi reserverer et depositum på kr 1 000.

I arbeidstiden er det Ålesund kommune som dekker leie av bil som benyttes i tjenestereiser. Du er hjertelig velkommen til å leie bilen som privatperson utenfor arbeidstid og i helger. Priser for leie finner du i app.

Bruk appen som nøkkel under hele leieperioden. Her kan du også avslutte og forlenge leieperioden. Husk å ta ut alle personlige eiendeler før du avslutter.

Før du kan starte leieperioden og før du leverer den tilbake må du ta bilder av bilen i appen, minimum 4 bilder. Dette er for din sikkerhet, slik at bilen er i lik stand da du hentet den som da du leverte den.

Får du ikke kontakt med bilen kan det skyldes at du ikke har slått på Bluetooth. Sørg for at Bluetooth er på før du prøver igjen. Skulle det fortsatt ikke fungere, ta kontakt med oss på chat eller telefon: 679 00 400

Startsperren skrur seg på noen minutter etter at du har trykket på «Åpne». Har du ikke startet bilen, kan startsperren allerede ha slått seg på. Trykk på «Åpne» på nytt og se om bilen starter.

Så lenge bilen ikke er reservert etter deg går dette fint. Du må da enkelt forlenge leieperioden i appen. Er bilen reservert og du ikke rekker leveringstidspunktet er det viktig at du tar kontakt med oss på 679 00 400 Ved forsinket levering påløper det et gebyr i tillegg til leiepris for den ekstra tidsperioden brukeren har Kjøretøyet.

De til enhver tid gjeldende gebyrsatser er tilgjengelig her.

I disse spesielle tider er det viktig at alle bidrar til å minimere smitte. Vi ber derfor alle våre brukere om å rydde bilen, kaste søppel og huske å ta med seg alle sine eiendeler etter bruk. Vi oppfordrer alle våre kunder til å lese våre retningslinjer for Covid-19 og følge råd fra FHI her.

Når du er ferdig med din leieperiode, må du avslutte i appen. Trykk på «Avslutt leieperioden». Gjør du ikke dette, vil leien din fortsette å løpe. Sørg for at du har tatt med deg dine eiendeler ut av bilen før du avslutter.

Bilene skal disponeres av ansatte i arbeidstiden. Det er derfor viktig at bilene er klare til bruk kl 07 alle hverdager. Dersom du har leid bilen utenom arbeidstid er det viktig at du tar hensyn til at bilen har tilstrekkelig med batteri, enten ved at den lades før levering eller at det beregnes inn minimum 5 timer lading før arbeidsdagen starter.

  • Illustrasjon av mann som chatter på telefonen

    Chat med oss

    I ordinær arbeidstid (9 -17) kan du regne med svar innen én time. Utenom arbeidstid og i helger prøver vi å svare innen 12 timer etter henvendelsen.

  • Illustrasjon av samarbeid

    Kontakt oss

    Vil du kontakte oss per mail? Vi prøver svare på alle mailer innen 24 timer etter de er mottatt i ukedager. Send oss en e-post til hei@otto.no.

  • Illustrasjon av person som sover i bilen

    Akutte henvendelser

    Har du problemer med bilen og trenger veihjelp eller hendelsen har skjedd utenfor arbeidstid?
    Ring dette nummeret: 679 00 400