Informasjon knyttet til koronaviruset (Covid-19)

Smittevernrutiner Otto

Otto følger situasjonen med Korona-viruset tett og vi tar den på største alvor. Vi har iverksatt, og iverksetter tiltak kontinuerlig, basert på gjeldende anbefalinger fra myndigheter. Målet er hele tiden å bidra til at faren for smitte reduseres, og ivareta sikkerheten til kunder, leverandører, kolleger og samarbeidspartnere.

Vi etterlever myndighetenes retningslinjer:

  • Desinfisering av alle kontaktflater ved regelmessig tilsyn
  • Hygienerutiner er gjennomgått med alle våre ansatte / leverandører
  • Vi bruker hansker ved tilsyn av biler
  • Hånddesinfiseringsmiddel og desinfiseringsmiddel for rengjøring av kontaktflater er tilgjengelig i biler som disponeres av brukere i Bodø kommune

Noen anbefalinger for deg som bruker bilene:

  • God håndhygiene er viktig – benytt middel som ligger i bilene både til håndhygiene og til rengjøring av kontaktflater
  • Bruk gjerne hansker
  • Fjern eget søppel fra bilene
  • Dersom du har symptomer eller fått påvist Covid19 skal bilene ikke benyttes
  • Informer oss umiddelbart hvis noen som har sittet i bilen har symptomer eller fått påvist Covid19. Bilen vil da tas ut av poolen og bli desinfisert

Delingsbiler og sykler for ansatte på rådhuset

Kommunen ønsker å løse mobilitetsbehovet til ansatte i Bodø kommune på en bærekraftig måte, og gjøre det enkelt å bevege seg fra A – B i tjeneste.

Kommunen lanserer nå et mobilitetsprosjekt sammen med Otto fra Bertel O.Steen hvor vi skal teste ut delingsbiler for ansatte på Rådhuset.

Vi har 12 biler og 15 sykler tilgjengelig for våre ansatte. Bilene finner du i Kvartal 99 og syklene er spredt rundt på 5 lokasjoner i byen, hvilke lokasjoner dette er finner du i appen. Last ned Otto appen og husk å bruk @bodo.kommune.no eposten din når du registrerer deg. Her er det viktig å bruke fullt navn i epostadresse og ikke alias da aliasadresser kompliserer registreringen. Har du spørsmål knyttet til bruk av leiebilen tar du direkte kontakt med Otto.

Slik fungerer Otto

Logg inn i Otto Mobility vi bruker BankID for enkel registrering

Last ned og registrer deg

Last ned appen, du finner oss både i App Store og Google Play. Registrer deg med BankID. Vi sjekker førerkort mot Statens vegvesen database. Har du et gyldig førerkort, vil du bli godkjent innen kort tid. Bruk din Bodø kommune e-post, så legges du automatisk inn i lokasjonen

Tilbud biler sykler sparkesykler kartvisning i app

Velg ditt transportmiddel – Sus av gårde!

Velg ditt ønsket transportmiddel. Et bedriftskort er lagt inn på din bruker om du har registrert deg med Bodø kommune e-post. Skal du bruke bilen etter arbeidstid, må du legge inn ditt private betalingskort.

Reservasjon av bil Otto Mobility

Full oversikt i appen

Kjører du bil bruker du appen som nøkkel under hele leieperioden. Du får full oversikt over leieperioden din i appen.

Kom i gang

Hva trenger jeg å vite for å komme i gang med Otto?

Illustrasjon bruker med mobil

Hvordan oppretter jeg en Otto-konto?

Følg disse tre trinnene for å registrere deg på Otto:

  1. Last ned Otto appen i AppStore eller Google Play.
  2. Åpne appen og registrer deg.
  3. Du må ha BankID og hatt et gyldig norsk førerkort (klasse B) sammenhengende i minimum ett år om du skal kjøre bil.

 

 

Du får bekreftelse på e-post når du kan bruke kontoen din.

Førerkortet mitt blir ikke godkjent

Vi sjekker ditt førerkort mot Statens vegvesen. Har du ikke et førerkort fra Norge må du ta kontakt med oss på hei@otto.no så hjelper vi deg med registreringen.

Er det en aldersgrense for brukere?

Du må være fylt 18 år for å benytte deg av el-sykler og el-sparkesykler. Skal du kjøre bil, må du ha være fylt 18 år og ha et gyldig førerkort.

Hva koster det å bruke Otto?

I arbeidstiden er det Bodø kommune som dekker leie av bil som benyttes i tjenestereiser. Du er hjertelig velkommen til å leie bilen som privatperson utenfor arbeidstid og i helger. Priser for leie finner du lengre ned på denne siden.
Ytterligere informasjon om våre priser finner du her: otto.no/priser

Hvor finner jeg bilene?

Bilene finner du i Kvartal 99 og syklene er spredt rundt på 5 lokasjoner i byen, hvilke lokasjoner dette er finner du i appen.

Hva skjer om jeg ikke har dekning på mobilen?

Bilene åpnes og låses via Bluetooth. Du er med andre ord ikke avhengig av å ha dekning der du er. Så lenge du har aktivert Bluetooth på mobilen din vil du få kontakt med bilen og du kan åpne eller lukke bilen.

Hva er rådhusmobilitetsprosjektet?

Kommunen ønsker å løse mobilitetsbehovet til ansatte på en bærekraftig måte, og gjøre det enkelt for ansatte å bevege seg fra A – B i tjeneste. Vi lanserer nå et mobilitetsprosjekt hvor vi skal teste ut delingsbiler med ansatte på Rådhuset.

Her er noen av grunnene til hvorfor vi ønsker å teste ut delingsbiler på rådhuset:

  • Kommunen ønsker at våre ansatte skal ta i bruk mer miljøvennlige mobilitetsløsninger, og med nye elbiler vi kan dele på blir vi først og fremst mer bærekraftig. Attraktive byer trenger mindre eksos fra biler, og i Bodø har vi høy tetthet av privatbiler.
  • Vi er nå samlokalisert på et nytt rådhus, noe som gjør det mulig å dele biler på tvers av avdelingene enklere
  • Vi reduserer antall kjøretøy som er nødvendig for å få løst daglige oppgaver
  • Vi sparer kostnader i kommunen ved å redusere kjøregodtgjørelse
  • Vi får et mer brukervennlig system, da vi slipper å bruke det tungvinte systemet i outlook
  • Vi kan lokalisere bilene som er booket og administrere nøkler raskt
  • Vi reduserer belastningen ved bruk av privatbiler i tjeneste
  • Flere vil få muligheten til å teste bruk av elbil og elsykkel

Mobilitetsprosjektet vil gå over ett år og omfatter både elbiler og elsykler. Otto fra Bertel O. Steen er partner i prosjektet. Prosjektet har en varighet på ett år, og når vi har gjennomført piloten skal vi blant annet evaluere klimaeffekt, utnyttelsesgrad, brukervennlighet, mulig egnethet for andre enheter og økonomi.

Det vil da være viktig for oss å få tilbakemeldinger fra våre ansatte og innbyggerne om hvordan piloten har vært for dere. Om dette er et prosjekt vi skal videreføre etter ett år, er målet å skaffe kunnskap som gjør kommunen i stand til å utlyse et anbud på mobilitetstjenester som skal erstatte dagens ordninger.

Hva om mobilen går tom for strøm?

Vi anbefaler alle brukere å ha en mobillader tilgjengelig. I de fleste bilene er det USB-A inngang som man kan bruke for å lade mobilen underveis. Dersom du skulle være uheldig og mobilen din lader ut, anbefaler vi deg å lade den opp og fortsette leien som vanlig.

Hva gjør jeg dersom jeg ikke har registrert meg med Bodø kommune e-post?

I appen har du mulighet til å endre e-postadresse på din profil. Når du har registrert ny e-postadresse vil du motta en ny verifisering på e-post. Når e-postadressen er verifisert får du tilgang til riktige biler og sykler i Bodø kommune.

Hva gjør jeg om jeg har registrert meg med min alias epostadresse?

I appen har du mulighet til å endre e-postadresse på din profil. Når du har registrert ny e-postadresse vil du motta en ny verifisering på e-post. Når e-postadressen er verifisert får du tilgang til riktige biler og sykler i Bodø kommune.

Leie bil

Hvordan suser jeg av gårde med en Otto bil?

Bil ikon

Hvordan reserverer jeg en bil?

Du kan velge mellom å reservere en bil ved å trykke «reserver bil» eller leie en bil nå dersom bilen er ledig ved å trykke «kjør nå». Du må legge til betalingskort før du kan reservere den bilen du ønsker. Vi reserverer et depositum på minimum 500,-

Hva er inkludert i leien?

I arbeidstiden er det Bodø kommune som dekker leie av bil som benyttes i tjenestereiser. Du er hjertelig velkommen til å leie bilen som privatperson utenfor arbeidstid og i helger. Priser for leie finner du lengre ned på denne siden.

Bruk mobilen som nøkkel under leieperioden

Bruk appen som nøkkel under hele leieperioden. Her kan du også avslutte og forlenge leieperioden. Husk å ta ut alle personlige eiendeler før du avslutter.

Hvorfor må jeg ta bilder av bilen?

Før du kan starte leieperioden og før du leverer den tilbake, må du ta bilder av bilen i appen, minimum 4 bilder. Dette er for din sikkerhet, slik at bilen er i lik stand da du hentet den som da du leverte den.

Jeg får ikke kontakt med bilen

Får du ikke kontakt med bilen kan det skyldes at du ikke har slått på Bluetooth. Sørg for at Bluetooth er på før du prøver igjen. Skulle det fortsatt ikke fungere, ta kontakt med oss på chat eller telefon: 679 00 400

Jeg får ikke start på bilen

Startsperren skrur seg på noen minutter etter at du har trykket på «Åpne». Har du ikke startet bilen, kan startsperren allerede ha slått seg på. Trykk på «Åpne» på nytt og se om bilen starter.

Hva skjer dersom jeg blir forsinket?

Så lenge bilen ikke er reservert etter deg går dette fint. Du kan da enkelt forlenge leieperioden i appen. Er bilen reservert og du ikke rekker leveringstidspunktet er det viktig at du tar kontakt med oss på 679 00 400 Ved forsinket levering påløper det et gebyr i tillegg til leiepris for den ekstra tidsperioden brukeren har Kjøretøyet. De til enhver tid gjeldende gebyrsatser er tilgjengelig her: http://www.otto.no/priser.

Må jeg rengjøre bilen før jeg leverer den tilbake?

I disse spesielle tider er det viktig at alle bidrar til å minimere smitte. Vi ber derfor alle våre brukere om å rydde bilen, kaste søppel og huske å ta med seg alle sine eiendeler etter bruk. Vi oppfordrer alle våre kunder til å lese våre retningslinjer for Covid-19 og følge råd fra FHI her.

Avslutte leieperioden

Når du er ferdig med din leieperiode, må du avslutte i appen. Trykk på «Avslutt leieperioden». Gjør du ikke dette, vil leien din fortsette å løpe. Sørg for at du har tatt med deg dine eiendeler ut av bilen før du avslutter.

Lading av biler

Bilene skal disponeres av ansatte i arbeidstiden. Det er derfor viktig at bilene er klare til bruk kl 07 alle hverdager. Dersom du har leid bilen utenom arbeidstid er det viktig at du tar hensyn til at bilen har tilstrekkelig med batteri, enten ved at den lades før levering eller at det beregnes inn minimum 5 timer lading før arbeidsdagen starter

Leie sykkel

Avsted i en fei? Hopp på en elsykkel fra Otto.

Elsykkel elsparkesykkel ikon

Hvordan booker jeg en sykkel

Finn ønsket lokasjon i appen, velg deretter ønsket fremkomstmiddel. Du må ha lagt inn betalingskort før du kan suse av gårde. Du bør stå nære sykkelstativet når du bekrefter din leie. Trykk på kjør nå, så får du en kode som du taster inn på stativet. Du velger selv hvilken sykkel du vil ta ut. Tast inn koden på skjermen ved siden av den valgte sykkelen.

Hvor lenge kan jeg ha sykkelen?

Du kan ha sykkelen så lenge du vil. Priser er oppgitt i appen. Du har også full oversikt over din leieperiode i appen.

Avslutte leieperioden

Sett sykkelen tilbake i stativet. Sørg for at denne sitter godt. Leieperioden din vil da automatisk avsluttes.

Sykkelen har feil/mangler

Ser du en eller flere sykler på stativet som har mangler/feil? Vennligst rapporter dette til Otto. Du kan enten ringe oss, chatte med oss eller send en e-post til hei@otto.no

Hvor finner jeg syklene?

Syklene er plassert på 5 ulike lokasjoner i byen. Hvilke lokasjoner dette er finner du i appen eller i Bodø kommune sin egne sykkelveileder.

Hvor taster jeg inn pin-kode?

Har du flere spørsmål om hvordan du kan enkelt få ut en sykkel kan du besøke vår egen veileder ved å klikke her

Priser

På dagtid i hverdager (07 – 16) disponeres bilene til jobbreiser. Disse reisene dekkes av arbeidsgiver og blir registrert på bedriftskort når du registrerer deg med din Bodø kommune e-post. Ønsker du å reservere en bil privat (mellom 16 og 07 i hverdager og hele døgnet i helger) gjøres dette også via appen Otto fra Bertel O. Steen. Her registreres privat betalingskort. I sommer kjører vi introduksjonspris så det skal være enkelt å suse avgårde med en bil fra Otto ☀️

Følgende priser gjelder i sommer:

89,- per time
350,- per kveld (hverdag og helg fra 16 – 08*)
350,- per dag (helg fra 08 – 16)
990,- per weekend (fredag kl 16 – mandag kl 08*)

1 kr per kjørte kilometer.
*Her anbefales at bilen fullades hjemme slik at den er klar for jobbreiser hverdag

Bompenger vil avregnes automatisk i etterkant av turen og belastes din private reservasjon.

Chat med oss

I ordinær arbeidstid (9 -17) kan du regne med svar innen én time. Utenom arbeidstid og i helger prøver vi å svare innen 12 timer etter henvendelsen

Kontakt oss

Vil du kontakte oss per mail? Vi prøver svare på alle mailer innen 24 timer etter de er mottatt i ukedager. Send oss en e-post til hei@otto.no

Akutte henvendelser

Har du problemer med bilen og trenger veihjelp eller hendelsen har skjedd utenfor arbeidstid? Ring dette nummeret:
+47 679 00 400