Informasjon knyttet til koronaviruset (Covid-19)

Smittevernrutiner Otto

Otto følger situasjonen med Korona-viruset tett og vi tar den på største alvor. Vi har iverksatt, og iverksetter tiltak kontinuerlig, basert på gjeldende anbefalinger fra myndigheter. Målet er hele tiden å bidra til at faren for smitte reduseres, og ivareta sikkerheten til kunder, leverandører, kolleger og samarbeidspartnere.

Vi etterlever myndighetenes retningslinjer:

  • Desinfisering av alle kontaktflater ved regelmessig tilsyn
  • Hygienerutiner er gjennomgått med alle våre ansatte / leverandører
  • Vi bruker hansker ved tilsyn av biler
  • Hånddesinfiseringsmiddel og desinfiseringsmiddel for rengjøring av kontaktflater er tilgjengelig i biler som disponeres av brukere i Bodø kommune

Noen anbefalinger for deg som bruker bilene:

  • God håndhygiene er viktig – benytt middel som ligger i bilene både til håndhygiene og til rengjøring av kontaktflater
  • Bruk gjerne hansker
  • Fjern eget søppel fra bilene
  • Dersom du har symptomer eller fått påvist Covid19 skal bilene ikke benyttes
  • Informer oss umiddelbart hvis noen som har sittet i bilen har symptomer eller fått påvist Covid19. Bilen vil da tas ut av poolen og bli desinfisert

Hei og velkommen til Vestre Billingstad mobilitetstilbud

Sammen med Otto fra Bertel O. Steen har vi gleden av å tilby beboere på Vestre Billingstad en praktisk løsning for deling av elsykler og biler.

Få tilgang til tjenesten
For å få tilgang til tjenesten må du laste ned appen Otto fra Bertel O. Steen og legge inn koden under.

Kode: vbillingstad01

Mobilitetspunkter

Alle biler og elsykler skal være tilgjengelig for alle beboere.
Disse er lokalisert på følgende plasser:

Neselva(ved nedkjøring til garasje): 1 personbil, 1 varebil, 4 elsykler.

Bergerløkka(i garasjen ved Transistorfaret 6): 1 personbil, 1 varebil, 3 elsykler, 1 lastesykler. Tjenesten i Bergerløkka lanseres 14.september.

Slik fungerer Otto

Logg inn i Otto Mobility vi bruker BankID for enkel registrering

Last ned og registrer deg

Last ned appen, du finner oss både i App Store og Google Play. Registrer deg med BankID. Vi sjekker førerkort mot Statens vegvesen database. Har du et gyldig førerkort, vil du bli godkjent innen kort tid.

Tilbud biler sykler sparkesykler kartvisning i app

Velg ditt transportmiddel – Sus av gårde!

Finn din lokasjon og velg fremkomstmiddel. Har du ikke lagt til betalingskort, gjør du dette før du kan suse av gårde! Har du en lokasjonskode, kan du legge denne inn i menyen.

Reservasjon av bil Otto Mobility

Full oversikt i appen

Kjører du bil bruker du appen som nøkkel under hele leieperioden. Du får full oversikt over leieperioden din i appen.

Kom i gang

Hva trenger jeg å vite for å komme i gang med Otto?

Illustrasjon bruker med mobil

Hvordan oppretter jeg en Otto-konto?

Følg disse tre trinnene for å registrere deg på Otto:

  1. Last ned Otto appen i AppStore eller Google Play.
  2. Åpne appen og registrer deg.
  3. Du må ha BankID og hatt et gyldig norsk førerkort (klasse B) sammenhengende i minimum ett år om du skal kjøre bil.

 

 

Førerkortet mitt blir ikke godkjent

Vi sjekker ditt førerkort mot Statens vegvesen. Har du ikke et førerkort fra Norge må du ta kontakt med oss på hei@otto.no så hjelper vi deg med registreringen.

Er det en aldersgrense for brukere?

Du må være fylt 18 år for å benytte deg av elsykler og elsparkesykler. Skal du kjøre bil, må du ha være fylt 18 år og ha et gyldig førerkort.

Hva koster det å bruke Otto?

Leiepriser kan variere fra lokasjon til lokasjon. Prisene for de lokasjonene du bruker finner du inne i appen.  Du kan lese mer om våre priser her: otto.no/priser

Leie bil

Hvordan suser jeg av gårde med en Otto bil?

Bil ikon

Hvordan reserverer jeg en bil?

Du kan velge mellom å reservere en bil ved å trykke «reserver bil» eller leie en bil nå dersom bilen er ledig ved å trykke «kjør nå». Du må legge til betalingskort før du kan reservere den bilen du ønsker. Vi reserverer et depositum på minimum 500,-

Hva er inkludert i leien?

Du betaler for leie av bilen. Kilometer kommer i tillegg. Otto regner automatisk ut drivstoffnivå på tanken før og etter leieforholdet. Du er selv ansvarlig for å fylle opp drivstoff, og dersom bilen tilbakeleveres med mindre drivstoff enn ved leiens start, vil differansen beregnes og legges til sluttsum. Dersom bilen leveres tilbake med mer drivstoff enn ved leiens start vil det overskytende beløp bli trukket fra total sum.

Bruk mobilen som nøkkel under leieperioden

Bruk appen som nøkkel under hele leieperioden. Her kan du også avslutte og forlenge leieperioden. Husk å ta ut alle personlige eiendeler før du avslutter.

Hvorfor må jeg ta bilder av bilen?

Før du kan starte leieperioden og før du leverer den tilbake må du ta bilder av bilen i appen, minimum 4 bilder. Dette er for din sikkerhet, slik at bilen er i lik stand da du hentet den som da du leverte den.

Jeg får ikke kontakt med bilen

Får du ikke kontakt med bilen kan det skyldes at du ikke har slått på Bluetooth. Sørg for at Bluetooth er på før du prøver igjen. Skulle det fortsatt ikke fungere, ta kontakt med oss på chat eller telefon: 679 00 400

Jeg får ikke start på bilen

Startsperren skrur seg på noen minutter etter at du har trykket på «Åpne». Har du ikke startet bilen, kan startsperren allerede ha slått seg på. Trykk på «Åpne» på nytt og se om bilen starter.

Hva skjer dersom du blir forsinket?

Så lenge bilen ikke er reservert etter deg går dette fint. Du må da enkelt forlenge leieperioden i appen. Er bilen reservert og du ikke rekker leveringstidspunktet er det viktig at du tar kontakt med oss på 679 00 400 Ved forsinket levering påløper det et gebyr i tillegg til leiepris for den ekstra tidsperioden brukeren har Kjøretøyet. De til enhver tid gjeldende gebyrsatser er tilgjengelig her: http://www.otto.no/priser.

Må jeg rengjøre bilen før jeg leverer den tilbake?

I disse spesielle tider er det viktig at alle bidrar til å minimere smitte. Vi ber derfor alle våre brukere om å rydde bilen, kaste søppel og huske å ta med seg alle sine eiendeler etter bruk. Vi oppfordrer alle våre kunder til å lese våre retningslinjer for Covid-19 og følge råd fra FHI her.

Avslutte leieperioden

Når du er ferdig med din leieperiode, må du avslutte i appen. Trykk på «Avslutt leieperioden». Gjør du ikke dette, vil leien din fortsette å løpe. Sørg for at du har tatt med deg dine eiendeler ut av bilen før du avslutter.

Leie sykkel

Avsted i en fei? Hopp på en elsykkel fra Otto.

Elsykkel elsparkesykkel ikon

Hvordan booker jeg en sykkel

Finn ønsket lokasjon i appen, velg deretter ønsket fremkomstmiddel. Du må ha lagt inn betalingskort før du kan suse av gårde. Du bør stå nære sykkelstativet når du bekrefter din leie. Trykk på kjør nå, så får du en kode som du taster inn på stativet. Du velger selv hvilken sykkel du vil ta ut. Tast inn koden på skjermen ved siden av den valgte sykkelen.

Hvor lenge kan jeg ha sykkelen?

Du kan ha sykkelen så lenge du vil. Priser er oppgitt i appen. Du har også full oversikt over din leieperiode i appen.

Avslutte leieperioden

Sett sykkelen tilbake i stativet. Sørg for at denne sitter godt. Leieperioden din vil da automatisk avsluttes.

Sykkelen har feil/mangler

Ser du en eller flere sykler på stativet som har mangler/feil? Vennligst rapporter dette til Otto. Du kan enten ringe oss, chatte med oss eller send en e-post til hei@otto.no

Chat med oss

I ordinær arbeidstid (9 -17) kan du regne med svar innen én time. Utenom arbeidstid og i helger prøver vi å svare innen 12 timer etter henvendelsen

Kontakt oss

Vil du kontakte oss per mail? Vi prøver svare på alle mailer innen 24 timer etter de er mottatt i ukedager. Send oss en e-post til hei@otto.no

Akutte henvendelser

Har du problemer med bilen og trenger veihjelp eller hendelsen har skjedd utenfor arbeidstid? Ring dette nummeret:
+47 679 00 400